Thursday 17 January 2019

Hobi dan Impian

Dalam kesibukan sebagai isteri, ibu, kerja hakiki dan juga bisnes Tasneem Naturel, Dae bersyukur sebab masih punya kesempatan masa untuk melayan hobi. 

Hobi Dae ialah dengan tanam-tanaman. Tak kesahlah pokok apa pun. Pokok bunga yang ada bunga, pokok bunga jenis tak berbunga, pokok buah-buahan dan sayur-sayuran... semua Dae suka!



Dae suka dengan tumbuh-tumbuhan, sebab alam semulajadi seperti ini sentiasa mengingatkan Dae akan kekuasaan Allah swt yang Maha Menciptakan dan Maha Berkuasa menciptakan setiap makhluknya. Setiap makhluknya dijadikan dengan peranan masing-masing untuk saling melengkapi antara satu sama lain dalam ekosistem kehidupan.



Dengan melihat dan menikmati keindahan ciptaan Allah ini jugak, ia adalah sebagai terapi jiwa dan fizikal. Mata rasa sejuk jer memandang pokok-pokok, terutamanya pokok bunga. Hati akan rasa damai dan berbunga-bunga. Itulah agaknya timbul perumpamaan zaman sekarang "hati berbunga-bunga", dalam hati ada taman"... Inilah dia terapi yang sangat Dae sukai. Penat dengan urusan harian, jika dapat membelai pokok, terasa damai sangat. Release stress. 



Sebab tu jangan pelik bila tengok orang bercakap dengan pokok tau. Pokok kan benda hidup, jadi dia pun dapat dengar apa yang kita cakap. Itulah ada petua, kalau nak pokok berbunga atau berbuah, kita kena pujuk dia, cakap sayang kat dia, nak tengok bunga dia, nak merasa makan buah dia. Tapi ada juga yang dah tak tahan sangat menunggu, dia ugut nak tebang terus! Hahah. 



Nanti, Dae akan share tentang pokok-pokok untuk kita sama-sama buat terapi mata kat blog ni. Eh, lupa nak cakap, Dae ada impian untuk miliki nurseri tau. Doakan semoga impian Dae ni akan tercapai. Amin. Sehingga berjumpa lagi. Bye!



Ambik aura dan affirmation. InsyaAllah akan termakbul impian Dae dengan izin dariNya. Amin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...